Burde du bruke inkassobyrå i stedet for å kreve inn pengene selv? Her er fem gode grunner til at svaret er et rungende ja.
1. Økt sannsynlighet for løst krav
Den første og viktigste grunnen til å bruke inkassobyrå er rett og slett at det betyr økt sjanse for å få pengene tilbake – tross alt er det det alt handler om. Ditt fagfelt er naturligvis det bedriften driver med, ikke å kreve inn penger for det. De ansatte i et inkassobyrå er derimot eksperter på å gjøre sistnevnte. Utdanning og erfaring slås sammen med tilgang på databaser med informasjon andre ikke har tilgang på, sammen med ekstra betalingsinsentiver som høyere salærer og muligheten til å sette betalingsanmerkning. Det blir en rimelig kraftig cocktail.
2. Det koster mindre enn du tror
Mange tenker at inkassobyråer koster skjorta, og det attpåtil for en tjeneste du i en rettferdig verden ikke burde trenge i utgangspunktet. Ingen ønsker å betale for å få betalt.
Et seriøst inkassobyrå er klar over dette, og tar hovedsakelig betalt gjennom salærer – ekstrabeløpet skyldner må betale sammen med beløpet de skylder fra før. Det er altså ikke du som betaler for bruk av inkassobyrå, men kunden som ikke har betalt deg i utgangspunktet. For dem som føler manglende betaling burde føre til ekstra straff, kan inkassobyråer skilte med at deres salærer er langt høyere enn det du kan kreve selv.
3. Du sparer tid
Å sende og følge opp inkassokrav kan sluke mye tid for den som sitter med økonomiansvaret for bedriften. Er bedriften av den mindre sorten er det gjerne kun én person som må gjøre dette midt oppe i alt annet, noe som gjør at andre oppgaver blir skadelidende. I tillegg til at inkassobyråer rett og slett er raskere på å få inn pengene, sparer du også de (ofte mange) arbeidstimene kredittansvarlig ville ha brukt. Tid er som kjent penger – i hvert fall når man er på jobb.
4. Bedre kundebehandling
Alle som jobber med inkasso vil i løpet av årene ha plukket opp en hel rekke triks for å hanskes med vanskelige, eller vanskeligstilte, skyldnere. De ser rett gjennom de vanligste unnskyldningene, samtidig som de er gode på å finne løsninger for dem som simpelthen trenger litt hjelp til å betale. God inkassoskikk er nedfelt i inkassoloven, så de vet godt hva som er gode, og lovlydige, måter å behandle skyldnere på. Ingen er tjent med å behandle skyldnere dårlig, eller å risikere fremtidige kundeforhold. Dessuten har inkassobyrået tid og systemer designet for å følge opp skyldner, noe ikke alltid du har, hvilket er positivt for alle tre parter.
5. Unngå juridiske problemer
Dersom du er uheldig nok til å måtte gå rettens vei for å løse et krav, er det viktig at du har ditt på det rene. Har du utelatt viktige formkrav fra inkassovarselet (og disse kan være tilsynelatende ubetydelige) kan du risikere at det erklæres ugyldig og at hele saken forkastes. Det er også en rekke regler for hvordan du håndterer en tvist – en uenighet mellom deg og skyldner.
Til slutt er det viktig å merke seg at det ikke alltid vil lønne seg å gå juridisk til verks. Skyldner kan vise seg å være så betalingsudyktig at du må dekke rettsutgiftene, eller at du faktisk kan tape saken. Et inkassobyrå vil kunne vurdere denne risikoen på forhånd.